11 juni 2007

Det ska bli ett sant nöje att döda dig - Magdalena Graaf

Jag tog inte med mig någon bok på min senaste resa till Sverige eftersom jag alltid brukar göra det och sen hinner jag aldrig läsa. Så den här gången tänkte jag att det inte var någon ide att ta med någon alls. Detta ledde till att jag lånade Magdalena Graafs bok av min syster. Jag hade läst om boken tidigare och funderat på att jag gärna ville läsa den men sen glömt bort den.

Iaf så fick jag tid över i Sverige och jag plockade upp boken och började läsa. Den handlar om Magdalenas liv tillsammans med en man som misshandlar henne och hennes väg för att ta sig ur detta. Hon kämpar med näbbar och klor och alla medel hon kan komma på för att rädda sig och deras gemensamma son. Hon får fly och hålla sig gömd. Gömd från sin man, men även från sin familj och vänner. Med otrolig styrka och tro på att det måste gå tar hon sig ur det och detta med hjälp av sin karriär som startar då.

När Magdalena och hennes syster blev kända hade jag redan flyttat från Sverige och jag har nog missat ganska mycket av allt snack och all press runt omkring dem, men ändå hade även jag, som många, andra bildat mig en uppfattning. Min uppfattning var endast baserad på deras utseende eftersom jag aldrig sett eller läst en intervju med dem. Jag vet att man inte ska se till utseendet men tyvärr hade jag gjort det i det här fallet. Men jag erkänner villigt att den här boken fick mig att ändra uppfattning. Inte alla skulle ha styrkan och modet att ta sig ur det helvete som hon levde i.

En bra lättläst bok som fick mig att tänka till lite.


1 kommentar:

Pernillas blogg sa...

jag läste den innan jag gick på gravledigt.... visst var den bra... det trodde man ju aldrig, att Magda Graaf hade haft ett sånt helvete... Jag läste Carolina Gynnings självbiografi i samma veva, den var faktiskt oxå bra...