31 januari 2008

Luftslottet som sprängdes - Stieg Larsson

27 Januari 2008

Den tredje och avslutande delen i Millennium-serien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde att bli levande begravd, men hennes problem är långt ifrån över. Starka krafter vill tysta henne en gång för alla. Samtidigt gräver Mikael Blomkvist i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan - den verkliga - att segra.

Det var med delade känslor jag läste ut denna bok. Vi vet med säkerhet att det är den sista och det kändes som jag ville dra ut på det så länge som möjligt. Även denna tredje bok var fantastiskt även om jag måste säga att den inte höll samma klass som de två första. Spännande och välskriven som de första två och även här en historia jag inte förstår hur någon kan få ihop. Ligger det någon sanning i det som skrivs? Skulle faktiskt inte förvåna mig…

Slutet kändes bra och “avslutat”. Inga lösa trådar som jag undrar över. Synd att det är över. Nu är jag såklart jättenyfiken på filmerna som ska göras och med en av mina favoritskådespelare i huvudrollen.

1 kommentar:

Annika sa...

Tänk så olika man kan tycka: jag tycker att den tredje boken i Larssons triologi var den absolut bästa av de bästa böcker jag någonsin har läst. Jag formligen älskade hans böcker och är det några böcker jag definitivt kommer att läsa om (alla tre står i bokhyllan och väntar) så är det dessa.