15 juli 2007

Linas kvällsbok 1&2 - Emma Hamberg

Del 1: Lina är 15 år och bor i Rödköping (Dödköping...), hon hatar att vara okysst (hon funderar till och med på att kyssa sin minderåriga kusin, snacka om panik) och berättar inte för någon att hennes älsklingsrätt är kåldolmar det är inte coolt (bara det att man lägger värsta rökarna av kål gör ju att det erkännandet går bort). Bästa vänner vet hon inte riktigt om hon har (vill de vara med henne bara för att hon är fulare och dummare än de?), och kärlek vet hon inte ett piss om när höstterminen i nian börjar. Men det här blir året då ALLT händer (lite väl mycket kanske...).

Del 2: Två killar och ett hjärta handlar om val. För Lina måste välja. En bok om ont och gott, svart och vitt och ett hjärta på gränsen till att sprängas.

Det här är nog en bok som passar alla åldrar. Det var som att ta ett jättesteg tillbaka 15 år i tiden och jag kände så väl igen mig. Det var inte lätt att vara tonåring, jag kommer ihåg det nu. Problem som nu inte betyder något alls var då ett världsproblem som man inte såg någon lösning på.

Jag skulle säga att Lina är den typiska tonårstjejen och de flesta av oss har nog gått igenom det hon skriver om. Klart läsvärd bok som ger dig många goda skratt.




2 kommentarer:

Pernillas blogg sa...

Bok-tips, eller författartips rättare sagt... Gillar du "deckare" så ska du läsa Helen Thursten, så bra tycker jag... Lagom läskiga och så får man följa en kvinnlig polis i alla böckerna!!! läs och njut;)

Pernillas blogg sa...

Här kommer fler... Typ samma genre...
Peter Robinson
Ruth Rendell

Gillar du familjeberättelser så skriver Rosamunde Pilscher (är osäker på hur efternamnet stavas)bra. Snäcksamlarna är den första, den berörde mej jättemycket när jag läste den. Vet inte varför men den satte sej, har läst mer än 1 gång...

Bombar dej mer vartefter det dyker upp fler namn :D Säg till om du ej vill ha fler tips :D