23 juni 2007

Mossvikenfruar - Emma Hamberg

Om du var jag (men det är du inte, o lyckliga människa...), men om du var jag, om du levt lyckligt gift (eller ja, nästan helt lyckligt i alla fall) med din fina man i massor av år. Om du älskat honom ända sedan nian. Om du ätit allt från kall ravioli till oxfilé med honom. Om du älskat med honom i allt från studentlyor till nybyggd villa ("älskat" låter väl lite för stort och vackert kanske, legat med låter bättre.)

Om du var en medelmåtta som aldrig vågade färga ögonbrynen riktigt svarta eller ha andra mönster än ränder på tröjorna.

Om du kanske inte hade så mycket att göra mer än att just vara tillsammans med din man och glädjas med honom när han fått riktigt bra provision från Mossvikens El & Tv.

Om du hittade en fotorulle i hans jackficka som visade sig innehålla foton (ja, vad annars?), foton på din älskade i armarna på en annan. Och inte bara i hennes armar förresten.

Om du var jag (stackars lilla du i såna fall). Vad skulle du göra då?
A. Älska, glömma och förlåta.
B. Älska, glömma och förbli evigt bitter.
C. Finns det något tredje alternativ?

Mossvikenfruar - Chansen är en hemsk charm-saga om kvinnan som hittar det tredje alternativet. Eller är det kanske det tredje alternativet som hittar henne? Emma Hambergs debut för vuxna är en roman som intar en plats i ditt hjärta och behåller den.

En rolig bok om livet i en by och hur lätt det kan vara att bara "glida" in i ett liv. Anki hade något som väckte henne och började tänka på att det kanske finns ett annat liv. Ett liv som är mitt. Så som jag vill ha det. Har man inget som väcker ens uppmärksamhet är det nog väldigt lätt att bara "leva kvar" och tro att det är så här mitt liv ska vara.

Anki blev givetvis sårad och trodde att det aldrig skulle bli bra, men hon kom ut på andra sidan. Starkare och lyckligare. Underbar bok som visar att det inte alltid är lätt att välja och man vet inte alltid om man valt rätt eller fel förrän lite senare. Anki valde fel ett par gånger men kom underfund med och gjorde ett nytt val.

Boken passade mig som har svårt för att välja och jag insåg väl ännu en gång att det är ok att välja fel. I slut ändan blir det ofta bra ändå.

En rolig bok med roligt språk och många goda skratt. Ja och som vanligt kan jag inte läsa en bok utan att gråta. De sista sidorna strömmade tårarna och jag trodde för ett par minuter att jag ville jobba på en cirkus.

2 kommentarer:

Pernillas blogg sa...

Aaaah, visst var den bra... Jag sträckläste den, kunde inte sluta :D

Pernillas blogg sa...

Aaaah, visst var den bra... Jag sträckläste den, kunde inte sluta :D