18 februari 2010

Munken som sålde sin ferrari - Robin Sharma

En arrogant värsting till stjärnadvokat, Julian Mantle, bränner ljuset i båda ändar och får en hjärtinfarkt i rättssalen. Tre år senare dyker han upp igen, totalt förändrad. Från att ha varit femtiotre år och sett ut som sjuttio är han nu tre år äldre, men ser ut som trettiofem. Under sin frånvaro har han nämligen vistats i en liten bergsby i Himalaya tillsammans med "the Sagers of Sivana". Dessa visa män (och kvinnor) är ett gammalt folk som känner till hemligheten med ett upplyst, lyckligt, framgångsrikt liv. Under en lång natt berättar han om sitt nya liv och om nyckeln till upplysning för vännen och kollegan John.

Jag brukar inte läsa/lyssna på böcker av det här slaget men hade hört mycket bra om denna och nu är jag sååå glad att jag lyssnade på den. Jag blev så tagen av den att jag köpt den som bok så jag kan gå tillbaka och stryka under saker som jag tycker är viktiga att komma ihåg. Jag tror inte att det är lätt att ändra om sitt tänkande och sitt liv så radikalt men jag tror man kan om man vill. Jag kände direkt att mina tankar ändrades och att jag funderar annorlunda över många saker. Jag är vid en punkt i mitt liv där jag behöver ändra på lite saker och den här boken kan nog hjälpa mig en del med det. En bok som jag tycker många skulle läsa för att inse vad som egentligen är viktigt här i livet, men jag råder er till att köpa boken direkt för ni kommer att vilja ha den kvar och läsa mer i senare.

Inga kommentarer: