24 augusti 2008

Svenska författare

Idag fick jag frågan från en släkting till min sambo om jag hade några svenska författare jag kunde rekommendera. Hon hade precis läste Camilla Läckbergs tre första böcker och även fler av Henning Mankell. Jag blir lite stolt när någon vill läsa svenska böcker så jag berättade glatt om alla bra författare vi har. Jag var inte säker vilka som blivit översatta till holländska eftersom jag aldrig köper det. Visst ibland köper jag det som present till holländare för jag tycker det är kul.

Väl hemma så googlade jag lite och hittade en sida med listor på alla skaninaviska författare som blivit översatte och gissa om jag blev förvånad när jag såg hur många det var. En lååååååång lista blev det som släktingen fick och jag är så nyfiken vad hon kommer att läsa.

Inga kommentarer: