31 januari 2008

Snabba cash - Jens Lapidus

JW är Stureplanskillen som säljer kokain på de hetaste inneställena. Han gör vad som helst för att nå dit han vill.

Jorge är latinon som kan allt om koks och som går i land med en osannolikt tjusig rymning från Österåkeranstalten. Ingen kan k-branschen bättre än han.

Mrado sköter indrivning åt bossen Radovan. Han drömmer om ett bra liv för sig och sin dotter, men det ligger riktigt långt borta.

Den kriminella världens egen logik för de tre samman, och det kan bara sluta på ett sätt: en kamp om liv och död. Och varför, egentligen? För snabba cash.

Jag hade hört mycket bra om den här boken och var lite nyfiken men ändå rädd att jag skulle bli besviken. Det hade jag inte behövt vara rädd för. Läste lite recensioner nyss och flera klagade på språket och att det inte "flöt" men jag tyckte det var charmen med boken. Den är rätt fram och ärlig. Språken ändras beroende på vilken karaktär det handlar om och det kändes otroligt roligt.

Jag tror det var ett stort plus att lyssna på den och Morgan Alling som läste gjorde ett superbra jobb tycker jag. Han ändrade sin dialekt för de olika personerna vilket gjorde det ännu roligare.

1 kommentar:

Barnboksbloggen sa...

Klart du får länka till mig, jag länkar till dig också. Vi verkar ha liknande boksmak, så jag ska definitivt titta in här ofta. Jag har funderat på att läsa "Snabba cash", har också hört mycket bra om den, men varit rädd för att bli besviken. Men ska nog se till att läsa den ändå snart.