29 november 2007

Nattrond - Helene Tursten

En kall februarinatt mörkläggs Löwanderska sjukhuset i Göteborg. En man i respirator avlider. Sjuksköterskan som borde funnits på plats ligger mördad ovanpå det saboterade elaggregatet. När kriminalinspektör Irene Huss anländer hävdar det enda vittnet bestämt att den sedan länge döda syster Tekla synts i korridorerna under natten.

Den andra boken av Helene Tursten som jag lyssnar på och även denna gång har jag nästan vart rädd när jag lyssnar på den. Inte förrän mot slutet förstod man vem som var mördaren och historian klaffar så bra. Helene beskriver omgivningar så bra att man kan se det framför sig.

När jag lyssnade på epilogen igår blev jag verkligen rädd. Jag kände hur håret på armarna reste sig och en kall kår som gick efter ryggraden. Otroligt välskriven!

Inga kommentarer: