10 september 2007

Väninnan - Denise Rudberg

Kristin lever ett till synes skyddat och bekymmerslöst överklassliv i Stockholm. Det är emellertid en värld fyld av oskrivna regler och stark social press. Så när äktenskapet med den tyranniske David blir ohållbart ställs Kristin i en svår situation: Skall hon våga lämna honom, bryta mot konvenansen och riskera att förlora såväl vänner som ställning? Från den närmaste omgivningen, inklusive sin egen mor har hon inget stöd att hämta.Det är först när Kristin återupptar kontakten med Eva, en skolkamrat från Östra Real, som hon möter egentlig förståelse. Eva drar med sig Kristin i ett hektiskt nöjesliv och stärker hennes självförtroende, vilket resulterar i att hon bestämmer sig för att ta det avgörande steget.

Jag läste den här boken för några år sen men ville gärna läsa om den innan jag kastar mig in de andra två i denna trilogi. Även den här var väldigt lättläst och Denise har ett sätt att beskriva saker så självklart att man faktiskt tror att man är just där på plats. Jag kunde inte låta bli att ta fram en karta över Stockholm och titta på alla gator.

Boken utspelar sig bland "överklassen" i Stockholm och är väl typ så långt från mitt liv man kan komma men jag har en liten aning om att det är så här på riktig. Iaf hos vissa ;)

Inga kommentarer: