11 juli 2007

Martina-koden - Martina Haag

Varför hörs någon vråla SÅÅÅHÄÄÄÄR HAAAR INTEEE MARIIIAAANNE FREDRIKSSOOON DEEEEEEET i det lilla vita huset i Bromma? Vad gör man när man är så trött att man inte står ut en enda sekund till och vill stoppa in hela sin familj i ett skåp? Varför ser Martina Haag ut som en smurf med pösbyxor? Och vad gör hon egentligen instängd i en hiss med Viggo Mortensen på en lyxig björnfäll? Hur ska man bära sig åt för att få en riktigt vidrig julafton? Och kommer verkligen Hans Blix att kunna reda ut bråken hemma hos familjen Haag?


Ända sen jag lästa Martina Haags krönika för första gången i Mama har jag älskat henne. Till vissa har jag skrattat så tårarna rann och till vissa har jag gråtit. Hon har ett otroligt sätt att få minsta lilla sak att bli hysteriskt rolig. Vanliga vardagsbestyr som jag tror händer i de flesta familjer med barn. Jag känner igen mig i mycket hon skriver och kan då se hur roligt det egentligen är.

I den här boken var det vissa krönikor jag läst tidigare men mycket som var nytt för mig. Jag läste ut den på ett par timmar och fick mig många goda skratt.

Inga kommentarer: