1 oktober 2013

När blodsbanden brister - Hanna Svensson

Hanna var säker på att hon hade mött mannen i sitt liv. De gifte sig nio månader efter att de hade träffats. Veckorna innan bröllopet visade Peter upp sina aggressiva sidor och sitt onormala kontrollbehov. Hon gav, trots allt, äktenskapet en chans med tanke på barnet hon väntade.
Efter två års äktenskap tvingas Hanna ge upp drömmen om kärnfamiljen. Hennes liv förvandlas till en riktig mardröm efter separationen. När Lukas börjar träffa sin pappa på egen hand mår han sämre och sämre. Vid tre års ålder kunde han sätta ord på, och berätta vad som faktiskt hände hemma hos Peter. Hanna tvingas lägga ett fasansfullt pussel. Följ Hannas kamp för att skydda sitt barn, utan stöd från samhället.


Jag läste denna med en klump i magen när jag tänkte på mamman och hennes stackars son. Med ilska när jag ser hur samhället bemötte dem. Ska det verkligen behöva vara så!? Jag förstår att föräldrar ibland känner sig tvingade att fly med sina barn för att skydda dem. Jag skulle göra samma sak. Jag beundrar de föräldrar som kämpar så otroligt i motvind för sina barn! Visst jag skulle göra samma sak men jag kan tänka mig att stunderna vart många när man bara vill lägga sig ner och ge upp. Gömma sig under ett täcke och aldrig komma fram.

Inga kommentarer: